سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند به ابراهیم علیه السلام وحی کرد : ای ابراهیم! من دانایم و هر دانایی را دوست دارم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 88 مهر 21 , ساعت 4:11 عصر
مردی خدمت امام صادق (ع) رسید و عرضه داشت: پدر و مادرم فدای تو ای پسر رسول خدا بمن موعظه ای تعلیم ده . آنگاه حضرت 12 موعظه مهم بیان فرمودند :

1- نهی از همت بیش از حد در رزق و روزی : اگر خداوند رحمان عهده دار رزق و روزی ما شده پس بیش از اندازه همت گماردن برای چه ؟

قال علی (ع) : استنزل الرزق بالصدقة

روزی را بوسیله صدقه دادن بر خود فرود آورید(تفسیر معین ص403)

2- نهی از حرص در مال دنیا : اگر روزی از طرف خداوند سبحان بین بندگان تقسیم شده پس حرص و علاقه شدید به جمع آوری ثروت و مال دنیا برای چیست ؟

قال علی (ع) : الحرص ینقص قدر الرجل و لا یزید فی رزقه

حرص (علاقه شدید بمال دنیا) از قدر و منزلت انسان می کاهد و چیزی به روزی او افزوده نمی کند (تفسیر معین ص569)

3- حساب روز قیامت : اگر حساب روز قیامت از طرف خداوند حق است ، پس جمع مال برای چیست ؟

قال علی (ع) : جعل الله لکل عمل ثوابا و لکل شی ء حسابا

خداوند برای هر عمل نیک ، پاداشی و برای هر چیزی (کاریکه انجام    می دهیم) حسابی قرار داده (تفسیر معین ص469)

4- نهی از تنبلی : اگر اجر و ثواب و پاداش الهی در مقابل اعمال بندگان حق است ، کسالت برای چیست ؟

قال الباقر (ع) : ایاک و الکسل والزجر فانهما مفتاح کل شر

دوری کن از تنبلی و اظهار عجز و ناتوانی زیرا ایندو کلید همه بدیهاست (منتهی الآمال)

5- نهی از بخل : اگر جبران نمودن الهی در انفاقات مالی حق است پس بخل برای چیست ؟

قال النبی (ص) : اقل الناس راحة البخیل

بخیل راحتی ندارد (تفسیر معین)

6- نهی از معصیت : اگر عقاب الهی بوسیله آتش جهنم حق است ، معصیت و گناه برای چیست ؟

قال علی (ع) : الذنوب داء و الدواء الاستغفار و الشفاء عن لا تعود

گناه مریضی روح و استغفار دوای آن است و شفا و عافیت از آن بازنگشتن بدان است (تفسیر معین)

برای مشاهده ادامه موعظه به ادامه مطلب بروید :

7- نهی از خوشی بیش از حد : اگر مرگ حتمی و حق است ، پس خوشحالی (بیش از حد) برای چیست ؟

قال النبی (ص) : کفی بالموت واعظا

یاد مرگ و توجه بدان برای پند و نصیحت کافیست(معراج السعاده)

8- نهی از حیله : اگر عرضه شدن اعمال بندگان در مقابل محکمه الهی حق است ، پس مکر و حیله برای چیست ؟

قال النبی (ص) : المکر و الخیانه و الخدیعه فی النار

مکر و خیانت و خدعه و حیله سبب رفتن به آتش جهنم است(تفسیر معین)

9- نهی از غفلت : اگر دشمن بودن شیطان حق است ، غفلت برای چیست ؟ 

قال الحسن (ع) : لجواب فی معنی الغفله . ترکک المسجد و طاعتک المفسد

از امام (ع) سوال شد : چه چیز سبب غفلت می شود ؟ فرمودند : 2 چیز : ترک مسجد و اطاعت از انسان مفسد(المواعظ العددیه)

10- نهی از خودپسندی : اگر عبور و گذشتن از صراط حق است ، پس خودپسندی برای چیست ؟

قال الصادق (ع) : من اعجب بنفسه هلک

کسیکه خودپسند باشد هلاک گردد (تفسیر معین)

 11- تسلیم درباره قضا و قدر الهی : اگر کارهای الهی به قضا و قدر است ، پس محزون شدن برای  چیست ؟

قال النبی (ص) : قال الله : من لم یرض بقضائی و لم یؤمن بقدری فالیلتمس الهاً غیری

کسی که راضی به قضاء من نباشد و ایمان به مقدرات من نداشته باشد پس خدایی غیر از من انتخاب کند (تفسیر معین)

12- نهی از دلبستگی به دنیا : اگر فانی شدن دنیا حق است ، پس اطمینان و دل بستن بدان برای چیست ؟

قال علی (ع) : انما الدنیا کالسم یاکله من لا یعرفه

دنیا (محبت آن و دلبستگی بدان) مانند سم است کسی از آن استفاده می کند که آن را نمی شناسد (تفسیر معین)

 

متن عربی موعظه:

جاء الیه رجلٌ فقال له : بابی انت و امی یا ابن رسول الله علّمنی موعظة . فقال له (ع) :

1- اِن کان الله تبارک و تعالی قد تکفل بالرزق فاهتمامک لماذا ؟

2- و اِن کان الرزق مقسوماً فالحرص لماذا ؟

3- و ان کان الحساب حقاً فالجمع لماذا؟

4- و ان کان الثواب عن الله حقا فالکسل لماذا ؟

5- و ان کان الخلف من الله عزوجل حقا فالبخل لماذا ؟

6- و ان کان العقوبة من الله عزوجل النار فالمعصیة لماذا ؟

7- و ان کان الموت حقا فالفرح لماذا ؟

8- و ان کان العرض علی الله حقا فالمکر لماذا ؟

9- و ان کان الشیطان عدوا فالغفلة لماذا ؟

10- و ان کان الممرّ علی الصراط حقا فالعجب لماذا ؟

11- و ان کان کل شیء بقضاء و قدر فالحزن لماذا ؟

12- و ان کان الدنیا فانیة فالطمانینة الیها لماذا ؟

                                                                                   ( منتهی الآمال)

            



لیست کل یادداشت های این وبلاگ