سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تقدیر بر تدبیر چیره شود چندانکه آفت در تدبیر بود . [ و این معنى در پیش آورده شد با تعبیرى مخالف این الفاظ ] . ( شماره ) . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 91 فروردین 6 , ساعت 11:30 عصر

درسها یی از احکام بین صلواتین درسال1391موضوع بحث طبیعت بهار*
جلسه چهارم :اقسام ربیع( بهار):
روزاول سال 1391ش فصل بهاردراقسام بهار بحث میکنیم درسه بخش:
بخش اول بهار طبیعت:أَمَّا فَصْلُ الرَّبِیعِ فَإِنَّهُ:
1- رُوحُ الزَّمَانِ 2- وَ أَوَّلُهُ آذَارُ 3- وَ عَدَدُ أَیَّامِهِ [وَاحِدٌ وَ] ثَلَاثُونَ یَوْماً
4- وَ فِیهِ یَطِیبُ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ5- وَ تَلِینُ الْأَرْضُ 6- وَ یَذْهَبُ سُلْطَانُ الْبَلْغَمِ
 7- وَ یَهِیجُ الدَّمُ 8- وَ یُسْتَعْمَلُ فِیهِ مِنَ الْغِذَاءِ اللَّطِیفِ وَ اللُّحُومِ وَ الْبَیْض
9- وَ یُتَّقَى فِیهِ أَکْلُ الْبَصَلِ وَ الثُّومِ وَ الْحَامِضِ
10- وَ یُحْمَدُ فِیهِ شُرْبُ الْمُسْهِلِ وَیُسْتَعْمَلُ فِیهِ الْفَصْدُ وَ الْحِجَامَةُ(1)
(1)-  الرِّسَالَةُ الذَّهَبِیَّةُ وَ الْمُذَهَّبَةُ، لِأَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع إِنَّ الْجَسَدَ بِمَنْزِلَةِ الْأَرْضِ الطَّیِّبَةِ مَتَى تُعُوهِدَتْ بِالْعِمَارَةِ وَ السَّقْیِ مِنْ حَیْثُ لَا تَزْدَادُ فِی الْمَاءِ فَتَغْرِقَ وَ لَا یُنْقَصُ مِنْهُ فَتَعْطَشَ دَامَتْ عِمَارَتُهَا وَ کَثُرَ رَیْعُهَا وَ زَکَا زَرْعُهَا وَ إِنْ تُغُوفِلَ عَنْهَا فَسَدَتْ وَ لَمْ یَنْبُتْ فِیهَا الْعُشْبُ فَالْجَسَدُ بِهَذِهِ الْمَنْزِلَةِ وَ بِالتَّدْبِیرِ فِی الْأَغْذِیَةِ وَ الْأَشْرِبَةِ یَصْلُحُ وَ یَصِحُّ وَ تَزْکُو الْعَافِیَةُ فِیهِ إِلَى أَنْ قَالَ أَمَّا فَصْلُ الرَّبِیعِ فَإِنَّهُ رُوحُ الزَّمَانِ وَ أَوَّلُهُ آذَارُ وَ عَدَدُ أَیَّامِهِ [وَاحِدٌ وَ] ثَلَاثُونَ یَوْماً وَ فِیهِ یَطِیبُ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ تَلِینُ الْأَرْضُ وَ یَذْهَبُ سُلْطَانُ الْبَلْغَمِ وَ یَهِیجُ الدَّمُ وَ یُسْتَعْمَلُ فِیهِ مِنَ الْغِذَاءِ اللَّطِیفِ وَ اللُّحُومِ وَ الْبَیْضِ النِّیمَبِرِشْتِ وَ یُشْرَبُ الشَّرَابُ بَعْدَ تَعْدِیلِهِ بِالْمَاءِ وَ یُتَّقَى فِیهِ أَکْلُ الْبَصَلِ وَ الثُّومِ وَ الْحَامِضِ وَ یُحْمَدُ فِیهِ شُرْبُ الْمُسْهِلِ
وَیُسْتَعْمَلُ فِیهِ الْفَصْدُ وَ الْحِجَامَةُ* مستدرک‏الوسائل     16     455    112- باب نوادر ما یتعلق بأبواب الأط
بخش دوم: بهار دلها: خ110 نهج البلاغه
2-  مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ الرَّضِیُّ الْمُوسَوِیُّ فِی نَهْجِ الْبَلَاغَةِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ قَالَ فِی خُطْبَةٍ لَهُ وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ   رَبِیعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقِصَصِ
بخش سوم:بهارمردم(واجتماع):حضرت صاحب الزمان علیه السلام *
3- السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام‏ بحارالأنوار   99  101 باب 7- زیارة الإمام ا لمستتر*
*  ***درسها یی از احکام بین صلواتین درسال1391موضوع بحث انتظار***                                
جلسه پنجم * روز دوم عید *"عید و انتظار"
السلام علی ربیع الانام ونضرة الایام سلام بر بهار اهل عالم وصفا وشادی بخش روزگار (1)
همانطوری که مردم در اواخر فصل زمستان، انتظار فصل بهار را می کشند و خود را برای روز عید آماده می کنند؛ با خرید لباس و شیرینی، جارو کردن خانه ولی این انتظار موقت و در یک برهه از زمان است؛ مثلا یک ماه به عید مانده تا برسد اول فروردین.
و اما برای ربیع الانام- برای بهار اهل عالم حضرت بقیه الله الاعظم صلوات الله علیه . باید همیشه منتظر باشیم در طول عمرمان و باید خود را به تناسب ظهور حضرت آماده کنیم؛ چون که آن حضرت عدل را در تمام کره زمین برپا می کند و جهان را از ظلم و جور پاک می کند.چنا نکه دراحادیث فروان این مطلب آمده:« وَ هُوَ الَّذِی یَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا*عن الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیَّ ع بحارالأنوار   24   238  باب 60-
پس باید خود را از قبیل این کارها آماده کنیم:
1- با رفتن به سوی عدل از خود شروع کنیم تا برسیم به عدل اجتماعی
2- با حسن خلق با اهل خانه و با دیگران
3- با ترک گناه در تمام زمینه ها مخصوصا در ارتباط با نامحرمان خودرا کاملا حفظ کنیم.
4- حالت انتظار و لحظه شماری همیشه داشته باشیم،با خواندن دعای عهد و مانند آن
چنانچه در حدیث از امام صادق (ع) آمده: قَالَ مَنْ سُرَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ علیه السلام
1- فَلْیَنْتَظِرْ 2- وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ 3- وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ*
بحارالأنوار- 52 - 140 باب 22- فضل انتظار الفرج
(1) مفاتیح الجنان اززیارتنامه حضرت
*******تهیه وتنظیم:محمد علی ذاکری ازطلاب حوزه علمیه قم تاریخ:27ربیع الثانی 1433*******
*************

  ****درسها یی از احکام بین صلواتین درسال1391موضوع بحث شناخت امام***                                
جلسه ششم/ روز سوم عید* "عید و معرفت امام زمان (عج)"
«اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی(1)»
همان طوری که  غالب مردم سعی می کنند در ایام عید یک سری کارها را انجام دهند، مثل این که وظیفه ی خود می دانند آن کارها انجام دهند مانندتهیه لباس و شیرینی و آجیل و بعضی هفت سین آماده می کنند، دیدار و صله رحم با فامیل، رفتن به سفر زیارتی و سیاحتی، خرید از بازار، خوشحالی کردن با دیدار همدیگر و عیدی دادن به بچه ها. با این که بعضی از این کارها از امامان ما دستوری نرسیده  مانند هفت سین با این حال مردم سعی و تلاش دارند این کارها را انجام دهند.ولی ما در مقابل ربیع الانام حضرت صاحب الزمان(عج) وظایف فراوانی داریم تحت عنوان حقوق حضرت و همه آن ها از نظر روایات معین شده است. مهمترین آنها شناخت حضرت است به حد توان خود، که با شناخت حضرت این فوائد از فوائد فراوان نصیب ما میشود:1- دین خوب می توانیم داشته باشیم (2)2- شناخت پیامبر و شناخت خدا اثبات می شود. (3)3-تاخیر و تعجیل ظهورحضرت برای ما ضرری ندارد (4)4- به حکمت، که خیرکثیر است نائل می شویم. (5-6-7)
راههای بدست آوردن شناخت بسیار است ازجمله:
 1- با مطالعه آیات و روایات2- مطالعه تاریخ حضرت 3- مطالعه و زیارات و دعاهایی را که درباره ی حضرت رسیده4- مطالعه  کتابهایی درباره حضرت نوشته شده (یکی از کتابهای خوب دراین باره بنام مکیال المکارم دردو جلد)می شود  معرفت  خودرا به حضرت افزوده نمائیم.
(1-2-3 از کتاب شریف مفا تیح الجنان تحت عنوان دعای غیبت)
(4) عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اعْرِفْ إِمَامَکَ فَإِنَّکَ إِذَا عَرَفْتَ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ الکافی 1-  371 باب أنه من عرف إمامه لم یضره 0000
 (5) [تفسیر القمی‏] الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ یَحْیَى عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْقَصِیرِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَوْلُهُ وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ قَالَ أُوتِیَ مَعْرِفَةَ إِمَامِ زَمَانِهِ
بحارالأنوار ج : 24 ص : 86باب 32-  أن الحکمة معرفة الإمام
 (6)-  [المحاسن‏] أَبِی عَنِ النَّضْرِ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً فَقَالَ هِیَ طَاعَةُ اللَّهِ وَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ
(7) [تفسیر العیاشی‏] عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً قَالَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ وَ اجْتِنَابُ الْکَبَائِرِ الَّتِی أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَیْهَا النَّارَ *هیه وتنظیم:محمد علی ذاکری ازطلاب حوزه علمیه قم تاریخ:27ربیع الثانی 1433*
  ****درسها یی از احکام بین صلواتین درسال1391موضوع بحث عبادت***                                
جلسه هفتم/ روز چهارم عید* "عید و عبادت"

الذاریات : 56   وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ
و نیافریدم جن و انس را مگر که بپرستند مرا (56)
یاد آوری :یکی از تحولات بشر روکردن به عبادت است، لذا هدف خلقت بشر برای عبادت است،تمام انبیاء مبعوث شدند تا مردمرا به عبادت خدا دعوت کنند حدودبیست آیه درقرآن دستور عبادت آمده وبیشتر آنها توسط پیامبران به قومشان تاکید شده
هرسال جدید می شود انسان برای سعادت دنیا وآخرت خود باید بیشتربه عبادت روآورد چنانکه طبیعت بااین زیبائی که درفصل بهارخودرا نشان می دهد ویکی ازراههای خداشناسی است خداشناسی از مهمترین عبادات است علاوه خداشناسی مقدمه سایر عبادات است تاعبادت با معرفت واقع شود احتیاج به شناخت دارد0
درنتیجه  محوراین درس درچهارمطلب می باشد:
الف:نگاه دقیق به طبیعت ازراههای خداشناسی است:
الروم : 24   وَ مِنْ آیاتِهِ یُریکُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَیُحْیی‏ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
و از آیت‏هاى اوست که مینماید شما را برق را از راه بیم و امید و فرو میفرستد از آسمان آب را پس زنده گرداند بان زمین را بعد از مرگش بدرستى که در آن هر آینه آیتهائیست گروهى را که بعقل در یابند (24)
ب: خداشناسی از بهترین عبادات است:
13090-  15، وَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعِلْمُ بِاللَّهِ وَ التَّوَاضُعُ لَهُ 0
مستدرک‏الوسائل     11     300    28- باب استحباب التواضع 0
ج:معرفت وشنا خدا مقدمه همه عبادات است:
الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْوَشَّاءِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّمَا یَعْبُدُ اللَّهَ مَنْ یَعْرِفُ اللَّهَ فَأَمَّا مَنْ لَا یَعْرِفُ اللَّهَ فَإِنَّمَا یَعْبُدُهُ هَکَذَا ضَلَالًا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ تَصْدِیقُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَصْدِیقُ رَسُولِهِ ص وَ مُوَالَاةُ عَلِیٍّ ع وَ الِائْتِمَامُ بِهِ وَ بِأَئِمَّةِ الْهُدَى ع وَ الْبَرَاءَةُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَدُوِّهِمْ هَکَذَا یُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (الکافی1-180 باب معرفة الإمام والرد إلیه)
د: مطالعه دقیق دربیست آیه از قرآن درباره امر به عبادت:
1. البقرة : 21   یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
2. النساء : 36   وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً
3. المائدة : 72   لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ وَ قالَ الْمَسیحُ یا بَنی‏ إِسْرائیلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمینَ مِنْ أَنْصارٍ
4. المائدة : 117   ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَنی‏ بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ وَ کُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهیداً ما دُمْتُ فیهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنی‏ کُنْتَ أَنْتَ الرَّقیبَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ
5. الأعراف : 59   لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظیمٍ
6. الأعراف : 65   وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
7. الأعراف : 73   وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَکُمْ آیَةً فَذَرُوها تَأْکُلْ فی‏ أَرْضِ اللَّهِ وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذابٌ أَلیمٌ *
8. نوح : 3   أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطیعُونِ
9. النجم : 62   فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَ اعْبُدُوا
10. الأعراف : 85   وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ
11. هود : 50   وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ
12. هود : 61   وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فیها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ
13. هود : 84   وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمیزانَ إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحیطٍ
14. النحل : 36   وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ
15. الحج : 77   یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
16. المؤمنون : 23   وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
17. المؤمنون : 32   فَأَرْسَلْنا فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ
18. النمل : 45   وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذا هُمْ فَریقانِ یَخْتَصِمُونَ
19. العنکبوت : 16   وَ إِبْراهیمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
20. العنکبوت : 36   وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدینَ
*تهیه وتنظیم:محمد علی ذاکری ازطلاب حوزه علمیه قم تاریخ:28ربیع الثانی 1433*
***********
***



لیست کل یادداشت های این وبلاگ