سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکار ساخته است . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 90 مرداد 16 , ساعت 6:57 عصر

فصل اول خدا شناسی، وراههایی آن*

دراین فصل دومطلب بررسی می شود:

  1- اهمیت خداشناسی0

  2- راههای شناخت خدا0

اما مطلب اول تمام انبیاء هدفشان این بود مردم را باخدا آشنا کنند، زیرا آغاز دین وپایه اول آن خداشناسی است چنا نکه امیر بیان حضرت علی علیه السلام درکتاب شریف نهج البلاغه خطبه اول فرموده: اول الدین معرفته ابتداء وآغاز دین خداشناسی است،و ازخدا شناسی به پیغمبر شناسی واز پیغمبر شناسی به امام شناسی واز امام شناسی به دین شناسی خواهدر سید0

درتوضیح دومطلب فوق اولا به بعضی ازآیات درباره سخن انبیاء علیهم السلام درمعرفی خداوند متعال ووظایف مردم درمقابل خالق خویش اشاره خواهد شد وسپس ارتبا ط

خدا شنا سی بادین ازدعای غیبت استفاده خواهیم برد0

الف آیاتی درباره خدا شناسی ووظایف مردم درمقابل خداوند متعال :

1- وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ إِنِّی لَکُمْ نَذیرٌ مُبینٌ (25)

أَنْ لا تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ أَلیمٍ (26)

 و به راستى نوح را به سوى قومش فرستادیم، [که بگوید] من براى شما بیم‏رسانى آشکارم،

  که جز خدا را نپرستید همانا من از عذاب روزى دردناک بر شما بیمناکم.

 2- وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ(50)

  و به سوى قوم عاد، برادرشان هود را [فرستادیم‏]. گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید که شما را هیچ خدایى جز او نیست، [و] شما [در شرک به خدا] دروغبافانى بیش نیستید.

3- وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ هُوَأَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فیها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ (61)

 61- و به سوى [قوم‏] ثمود، برادرشان صالح را [فرستادیم‏]. گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید که براى شما هیچ معبودى جز او نیست. اوست که شما را از زمین پدید آورد و شما را به عمران آن وا داشت. پس از او آمرزش بخواهید، آن‏گاه به درگاه او توبه کنید که پروردگار من [به شما] نزدیک و اجابت کننده است.

4- وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمیزانَ إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحیطٍ(84)

  و به سوى [اهل‏] مدین برادرشان شعیب را [فرستادیم‏]. گفت: اى قوم من! خداوند را بپرستید که براى شما جز او معبودى نیست، و پیمانه و ترازو را مکاهید، به راستى شما را در نعمت و خوشى مى‏بینم، ولى از عذاب روزى فراگیر بر شما بیمناکم.

 5- وَ إِبْراهیمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (16)

إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْکاً إِنَّ الَّذینَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا

یَملِکُونَ لَکُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْکُرُوا لَهُ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (17)

16-  و ابراهیم را [فرستادیم‏] چون به قوم خویش گفت: خدا را بپرستید و از او پروا دارید.

17- جز این نیست که به جاى خداوند، بت‏هایى را مى‏پرستید و دروغى مى‏سازید. در حقیقت، آنها را که جز خدا مى‏پرستید، مالک روزى شما نیستند. پس روزى را نزد خدا بجویید و او را بپرستید و وى را سپاس گزارید که به سوى او بازگردانده مى‏شوید.          6- وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‏ إِلى‏ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونی‏ مِنْ بَعْدی أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّکُمْ وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونی‏ وَ کادُوا یَقْتُلُونَنی‏ فَلا تُشْمِتْ بِیَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنی‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ (150)  

150- و چون موسى خشمناک و اندوهگین به نزد قوم خود بازگشت، گفت: پس از من بد جانشینانى برایم بودید! آیا در باره‏ى امر پروردگار خویش [و تمدید میعاد] عجله کردید؟ و الواح را بینداخت و سر برادرش را گرفته به سوى خود مى‏کشید. [هارون‏] گفت: اى پسر مادرم! این قوم، مرا تضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند. پس مرا دشمن شاد مکن، و مرا در شمار ستمکاران میاور.

ازآیاتی که از نظرتان گذشت دومطلب را بازگومی کند:

  1- ترغیب قوم خود به شناخت خدای یکتا واعتراض شدید برقوم خود به جهت انتخاب غیر خدای یکتا، ازمطلب اول نتیجه می گیریم مهمترین هدف انبیاء دعوت مردم بسوی خداییکتا،

  2- دعوت مردم به عبادت خدای یکتا، ازمطلب دوم استفاده میشود انبیاء رسالتشان بعدازآشنا سختن مردم با خدای یکتا مهمترین دستور به قوم خود عبادت وبندگی خداست، پس ازاین آیات استفاده میشود انبیاءبرای هدایت بشرمبعوث شدند وهدایت درپرتو دوامر است:1- خداشناسی2- عبادت وبندگی خدا0

واما ارتباط خداشناسی با شناخت پیامبر وامامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین وبادین خدا:

فرازی ازدعای غیبت:

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى   نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ   عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ   اَللّهُمَّ عَرِّفْنى

حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى0                                      دراین فراز ازدعای غیبت(علت نام گذاری این دعای شریف به دعای غیبت شاید این باشد این دعا وظایف ما درزمان غیبت حضرت ولی عصر علیه السلام بیان شده



لیست کل یادداشت های این وبلاگ