سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسد چون کم بود ، تن درست و بى غم بود . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 90 شهریور 13 , ساعت 8:57 عصر

ازآثاردوستى حضرت امام حسن علیه السلام:

وَ مَنْ سَرَّهُ:أَنْ یَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ رَاضٍ عَنْهُ فَلْیَتَوَالَ ابْنَکَ الْحَسَنَ علیه السلام *

کسیکه دوست دارد وارد عالم قیامت شود درپیشگاه عدل الهی وخداوند عالم از او راضی باشدپس امام حسن علیه السلام را دوست بدارد  

 ازآثاردوستى حضرت امام سجاد علیه السلام:

وَ مَنْ أَحَبَّ:أَنْ یَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ مَحَا اللَّهُ ذُنُوبَهُ عَنْهُ فَلْیُوَالِعَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع فَإِنَّهُ مِمَّنْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ *

کسیکه دوست دارد وارد عالم قیامت شود درپیشگاه عدل الهی وخداوندعالم گناهانش رامحو نابود کند پس امام سجاد علیه السلام را دوست بدارد زیرا او ازکسانی بوداثر سجده درپیشانیش ظاهر بود(اوسید الساجدین است)


شنبه 90 شهریور 5 , ساعت 6:44 عصر

ب آثار دعا دراحادیث:

1- د عا مغزعبادت است:الد عا مخ العبادة

2- د عاسلاح انبیاء0

وَ عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ کَانَ یَقُولُ لِأَصْحَابِهِ عَلَیْکُمْ بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاءِ فَقِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الْأَنْبِیَاءِ قَالَ الدُّعَاءُ

3- دعا قضای الهی را برمی گرداند0

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ

  4- د عا کلید رحمتهای الهی0

فَأَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ کُلِّ رَحْمَةٍ

  5- د عاسبب رواشدن حاجتها0

وَ نَجَاحُ کُلِّ حَاجَةٍ

  6- به قرب خدا راهی نیست مگر دعا0

وَ لَا یُنَالُ مَا عِنْدَ اللَّهِ إِلَّا بِالدُّعَاءِ

7- د عا قلعه اجابت است0

الدُّعَاءُ کَهْفُ الْإِجَابَةِ کَمَا أَنَّ السَّحَابَ کَهْفُ الْمَطَرِ

  8- د عا اثرش ازنیزه بیشتر است0

وَ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ الدُّعَاءُ أَنْفَذُ مِنَ السِّنَانِ

9- د عا بلارا برطرف می کند0

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ وَ الطَّلِبَةَ إِلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ یَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ فَلَمْ یَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ فَإِذَا دُعِیَ اللَّهُ وَ سُئِلَ صُرِفَ الْبَلَاءُ صَرْفاً

  10- د عاء ازتمام بلاها شفاءاست0

قَالَ الصَّادِقُ ع عَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ

مقدمه رابادوآیه ازقران کریم دراهمیت دعا وده مطلب ازکلمات نورانی معصومین علیهم السلام درآثاردعا به پا یا ن می بریم


شنبه 90 شهریور 5 , ساعت 6:39 عصر

آیات خدا شناسی دردوقسمت،قسمت اول راههای خدا شناسی، قسمت دوم معرفی خداوندا زکلام خدا درقرآن:

اما قسمت اول راهها ی خدا شناسی:

درسوره مبارکه روم(سوره30)ده مورد ازنشانه های خداوند متعال ذکرشده این آیات را مرور می کنیم:

1.     سورة روم *وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ (20)

2.     سورة روم *وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21)

3.     سورة روم *وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمینَ (22)

4.     سورة روم *وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ابْتِغاؤُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَسْمَعُونَ (23)

5.     وَ مِنْ آیاتِهِ یُریکُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَیُحْیی‏ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (24)

6.     سورة روم *وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ تَقُومَ السَّماءُوَ الْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذا دَعاکُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذاأَنْتُمْ تَخْرُجُونَ (25)

7.     سورة روم *وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ یُرْسِلَ الرِّیاحَ مُبَشِّراتٍ وَ لِیُذیقَکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لِتَجْرِیَ الْفُلْکُ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (46)

   دراین دوآیه ازسوره فصلت پنج نشانه از نشانه های خدای متعال ذکر شده: 

8.     سورة فصلت * وَ مِنْ آیاتِهِ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ لا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لا لِلْقَمَرِ وَ اسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذی خَلَقَهُنَّ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ (37)

   تذکر: این آیه سجده واجب دارد0

9.     سورة فصلت *وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَى الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى‏ إِنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (39)

دراین دو آیه ازسوره شوری چهار نشانه ازنشا نه های خدای متعال ذکر شده:

10.سورة شوری* وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَمابَثَّ فیهِما مِنْ دابَّةٍ وَهُوَعَلى‏جَمْعِهِمْ إِذا یَشاءُ قَدیرٌ (29)

11.سورة شوری* وَ مِنْ آیاتِهِ الْجَوارِ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلامِ (32)

تذکر1: ازمجموع آیات فوق نوزده نشانه ازنشانه های خدای متعال بیان شده ولی دومورد آن تکرارشده عبارت ازآسمان وزمین هم درسوره روم آیه 22ذکر شده وهم درسوره شوری آیه 29ذکر شده بااین حساب هفده نشانه ازنشانه های خدای متعال ذکر شده وهرنشانی مارابه به ذو نشان(خدای متعال) راهنمای می کند0     

فهرست نشانه ها به ترتیب عبارتند از:

1- خلق بشر ازخاک 2- خلق همسر 3- خلق آسمانها 4- خلق زمین 5-اختلاف زبانها6- اختلاف رنگها وقیافه ها7- خواب در شب روز8-رعدوبرق هنگام نزول باران

9- برپائی آسمان وزمین به امر خدای متعال10- بادها11- شب 12-روز 13- خورشید14- ماه 15- نزول باران 16- خلقت انواع جنبندگان 17- جریان کشتیها دردریاها

تذکر2:برای استفاده ازنشانه های فوق شرائطی ذکرشده با توجه با این شرائط می شود ازنشا نه ها معرفت وشناخت ذونشان(خدا) پیداکرد،وآن شرائط عبارتند از :

1- فکرکردن* إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ  لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21)

2- آگاهی وعلم* إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمینَ (22)

3- گوش شنوا داشتن* إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِق َوْمٍ یَسْمَعُونَ (23)

4- تعقل استفاده بهینه از عقل* إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (24)

 نتیجه وحکمت نشانه ها شکر گذاری از نعمتهای الهی : وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (46)

ترجمه آیات: به تر تیب ازسوره روم 7آیه وسوره فصلت دوآیه وسوره شوری دوآیه مجمو عا 11 آیه می با شد:

1.     20 و از نشانه‏هاى او این است که شما را از خاک آفرید، سپس به ناگاه شما [به صورت‏] بشرى پراکنده مى‏شوید.

2.     21 و از نشانه‏هاى او این که از خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنارشان آرام گیرید، و میانتان دوستى و مهربانى نهاد. آرى در این [نعمت‏] براى مردمى که مى‏اندیشند نشانه‏هایى است.

3.     22 و از نشانه‏هاى [قدرت‏] او آفرینش آسمان‏ها و زمین و اختلاف زبان‏ها و رنگ‏هاى شماست. قطعا در این [امور] براى دانشوران نشانه‏هاست.

4.     23 و از نشانه‏هاى [حکمت‏] او خواب شما در شب و روز و طلب [معاش‏] شما از فضل اوست. به راستى در این، براى مردمى که گوش شنوا دارند دلایلى است.

5.     24 و از نشانه‏هاى او [این که‏] برق را براى بیم و امید نشانتان مى‏دهد، و از آسمان باران مى‏فرستد و زمین را پس از مرگش بدان زنده مى‏کند. همانا در این براى مردمى که تعقّل مى‏کنند نشانه‏هاست.

6.     25 و از نشانه‏هاى او این است که آسمان و زمین به امر او برپاست، سپس

چون شما را با یک بار خواندن از زمین بخواند، در دم شما [از گورها] خارج مى‏شوید.

7.     46 و از نشانه‏هاى او این است که بادها را بشارت دهنده مى‏فرستد، و تا بخشى از [باران‏] رحمتش را به شما بچشاند و تا کشتى‏ها به فرمان او روان شوند، و شما از فضل او [روزى‏] بجویید، باشد که شکرگزار باشید.

 ازسوره فصلت 2آیه:

8.     37 و از آیات خدا شب و روز و خورشید و ماه است. نه براى خورشید سجده کنید نه براى ماه، و خدا را سجده کنید که آنها را خلق کرده، اگر تنها او را مى‏پرستید.

9.     39 و از [دیگر] نشانه‏هاى او این است که تو زمین را افسرده مى‏بینى، و چون باران بر آن فرو فرستیم به جنبش در آید و گیاه آورد. آرى کسى که آن را زنده کرده قطعا زنده کننده‏ى مردگان است. بى‏تردید او بر هر چیزى تواناست.

 از سوره شوری 2آیه:

10*29- و از نشانه‏هاى [قدرت‏] او آفرینش آسمان‏ها و زمین و آنچه از [انواع‏] جنبندگان در میان آن دو پخش نموده است، و او هرگاه بخواهد برگردآوردن آنها قادر است.

 11*32  و از نشانه‏هاى [قدرت‏] او کشتى‏هایى است چون کوه‏ها که در دریا روانند.*********************************

تفسیر: آیات خدا در آفاق و انفس!  ازتفسیر نمونه، ج‏16، ص: 389

این آیات و قسمتى از آیات بعد نکات جالبى از دلائل توحید و نشانه‏هاى پروردگار را در نظام عالم هستى بازگو کرده، و بحثهاى گذشته را تکمیل مى‏نماید ومى‏توان گفت رویهمرفته بخش مهمى از آیات توحیدى قرآن را همین آیات تشکیل مى‏دهد.

این آیات که همه با تعبیر من آیاته (یکى از نشانه‏هاى خدا ...) آغاز مى‏شود و آهنگ مخصوص و لحن گیرا و جذاب و تعبیرات مؤثر و عمیقى دارد مجموعا از هفت آیه تشکیل شده که شش آیه آن پشت سر هم و یک آیه جداگانه است (آیه 46 همین سوره).

این هفت آیه تقسیم‏بندى جالبى از نظر آیات" آفاقى" و" انفسى" دارد، به طورى که سه آیه در باره آیات انفسى (نشانه‏هاى خدا در وجود خود انسان) و سه آیه در باره آیات آفاقى (نشانه‏هاى عظمت پروردگار در بیرون وجود انسان) و یک آیه از آیات انفسى و هم از آیات آفاقى سخن مى‏گوید.قابل توجه اینکه آیاتى که با این جمله شروع مى‏شود در قرآن یازده آیه بیش نیست که هفت آیه آن در همین سوره روم است، و دو آیه در سوره فصلت (آیه 37 و 39) و دو آیه در سوره شورى است (آیه 29 و 32) و مجموع این یازده آیه حقا یک دوره کامل توحید است.*



لیست کل یادداشت های این وبلاگ